Do góry

Buy 2 Let

Temat zamknięty
Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
02.02.2012, 09:50

nowy watek poswiecony tematyce zakupu nieruchomosci pod wynajem

zapraszam do dyskusji:-)

wendusia
7
#33113.11.2012, 09:24

A jak wyglada Leith? Moi znajomi wynajmowali tam mieszkanie i chodzili do centrum piechota. Patrzylam na mieszkania w tej okolicy i ceny sa przystepne. Co mysliscie o tym area?
Konrad, jesli chodzi o stosunek ceny do wynajmu to rozumiem o czym mowisz i zgadzam sie z toba. Kupilam takie mieszkanie w Glasgow. Jest to dobre podejscie jesli inwestycja ma przynosic dochod dorazny, ja mysle natomiast o samej inwestycji w nieruchomosc dlatego szukam mieszkan ktorych cena powinna wzrosnac w przeciagu nastepnych 10 lat. Dlatego szukam czegos w dobrej lokalizacji i budownictwie wikorianski,/edwardianskim. Nie chce kupic mieszkania domu z lat 60/70 czy 80.. Z tego co widzialam to Pilton to jest duze exhousing estate i chyba tam jest wiekszosc tego budownictwa?
Jezeli chodzi o studentow, bank nie interesuje sie kto mieszka w mieszkaniu dopoki splacasz kredyt na czas. To jest ryzyko ktore podejmujesz sam i w przypadku nieplacenia rentu ty musisz isc do sadu z tenantami wiec to twoj problem tak naprawde. Moj bank nie wspomnial nic o studentach wiec, nie ma tego na agreement in principle wiec zakladam ze to nie bedzie wiekszy problem.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#33213.11.2012, 12:13

@Xman

dobrze ze sprawdziles ubezpieczenie ale sprawdz rowniez umowe kredytowa bo bardzo prawdopodobny bedzie zapis ze nie mozesz wynajmowac studentom i DDSowcom. te dwie grupy zazwyczaj sa laczone i albo masz zakaz na obie albo nie;-)

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#33313.11.2012, 12:24

nie zgadzam sie z Toba co do studentow. to akurat maly problem dla Ciebie bo za kilka funtow miesiecznie mozesz ubezpieczyc sie od nieplacacego tenanta wiec nie ma problemu. to wlasnie jest problem dla banku, ktory nie bedzie mogl wyrzucic takiego studenta jesli bedzie chcial Tobie odebrac nieruchomosc za niesplacanie kredytu....ale jesli tego nie ma w Twojej umowie to super.

Leith ma lepsze i gorsze miejsca. z tym, ze za wiktorianska nieruchomosc to pewnie zaplacisz powyzej 100k nawet za 1-bed;-)

wiekszosc west pilton to sa ex-council'owe bloki (na pilton sa glownie wolnostojace domki chyba). byly budowane w roznych okresach poczynajac od lat 30-tych i 40-tych az do chyba 60-tych. no i w ostatnich latach zaczeli czesc wyburzac i stawiac nowe...

co do wzrostu wartosci to np takie 2-bed na pilton ktore teraz kosztuje 70-75k w 2008 byly sprzedawane po ponad 100k, a 3-bed obecnie warte 90k "chodzily" po 120-130k...jak dla mnie to oznacza nadal spory potencjal do wzrostu jak tylko ceny zaczna isc do gory....

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#33413.11.2012, 12:26

tak czy inaczej, wszystko zalezy od Twoich kalkulacji. jesli taka nieruchomosc z leith spelnia Twoje wymagania to czemu nie. jakosciowo powinna byc sporo lepsza od tej z pilton i powinno byc latwiej ja wynajac (mimo iz na pilton tez nie bylo problemow)

XMan
348
XMan 348
#33513.11.2012, 12:51

czy bank w jakikolwiek sposób jest w stanie sprawdzić kto mieszka w tym mieszkaniu ? mortgage advisor twierdzi ze z DSS nie ma problemu ale chyba rzeczywiście przeczytam umowę sokładniej

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#33613.11.2012, 13:08

@Xman

nie wiem jak to dziala ani czy bankowi chce sie to sprawdzac. wydaje mi sie, ze council ma dostepna liste osob pobierajacych zasilki i gdyby bank tylko chcial to moglby sprawdzic adresy....z tym, ze to jest tylko teoretyzowanie a jak jest w praktyce to nie mam najmniejszego pojecia;-)

pawcio.gg
386
pawcio.gg 386
#33713.11.2012, 13:22

XMan pytanie na ile mortgage advisor jest z Toba szczery - bo jest to jedna z takich rzeczy, ktore nie wyjda od razu, tuz po podpisaniu umowy, lecz moga wyjsc po pol roku, roku czy dwoch - a advisor liczy na prowizje, wiec czasem moga sie trafic tacy co nieco naciagna fakty.

Bank na pewno ma jakies mozliwosci by to sprawdzic, w koncu gdyby nie mial to wszelkie tego typu zapisy w umowach nie mialyby sensu.

A ja dzisiaj w pozytywnym nastroju bo wyglada na to ze jednak z planowanego zakupu cos wyjdzie :)

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#33813.11.2012, 15:16

lucky you @pawcio;-) moj zakup pewnie bedzie musial poczekac do wrzesnia....jesli nawet nie dluzej.... :-(

XMan
348
XMan 348
#33913.11.2012, 15:49

właśnie wróciłem od MA i sam był zdziwiony jak mu palcem pokazałem zapis w mortgage offer mówiacy o tym ze studenci i dss etc. są wykluczeni, dzwonił nawet przy mnie go gościa z BM solutions (u nich mam kredyt) żeby to potwierdzić, na koniec się przyznał że sam ma DSS w mieszkaniach kredytowanych przez BMS i nawet nie wiedział że mu nie wolno... tak że profesjonalizmu tych advisorów tutaj komentował nie będę, ogólnie po rozmowie z tym gościem z BMS powiedział że szansa ze bank się dowie o tym jest chyba tylko w przypadku gdy bank będzie chciał przejąć nieruchomośc i zastanie tam mieszkańców a dopóki raty sa płacone regularnie bank dostaje swoją działkę i nie wnika...

pawcio.gg
386
pawcio.gg 386
#34013.11.2012, 15:55

Konrad - jeszcze nic nie przesądzone więc może powinienem się był wstrzymać z komentarzami :)

XMan - wiadome, że jak klient nie sprawia problemów, to i bankowi nie powinno na tym zależeć, ale nigdy nie wiadomo. A tak z ciekawości, jak już sfinalizujesz wszystko, to daj znać ile czasu upłynęło od aplikacji o BTL do otrzymania kluczy? Akurat wczoraj czytałem w necie o BMS, że mają bardzo sprawny 'przerób' i krótkie terminy, ciekawe czy to się sprawdzi.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#34113.11.2012, 17:10

@Xman

no wiesz, zawsze mozesz powiedziec, ze nie wiedziales, ze tenant Ci o tym nie powiedzial;-)

btw, ja mam najstarszy kredyt w BMS, residential i warunki super ale sam kredytodawca nieustepliwy:-) probowalem od nich dostac consent to let jakies 1.5 roku temu i nie bylo nawet mowy. stwierdzili, ze mogliby takowy wydac max na rok i tylko jesli bym przedstawil bardzo powazna podstawe ku temu.....to tak przy okazji;-)

XMan
348
XMan 348
#34213.11.2012, 20:14

no i znalazłem chętnych na mieszkanie DSS oczywiście ;) teraz tak jakich dokumentów mam żądać od nich i od guarantora ? czy są gdzieś dostępne wzory tennancy agreement z uwzględnieniem guarantora ? czy z guarantorem podpisuję osobną umowę czy też obie ? dzwoniłem nawet do solicitorów z pytaniem jak się zabezpieczyc od strony prawnej to mi powiedzieli ze to jest sporo roboty i kosztuje 150f + VAT heh zależy mi na wzorach które zostały sprawdzony pod względem prawnym tak zebym się kiedyś w sądzie nie zdziwił jak mi powiedzą ze umowa/gwarancja którą posiadam nei ma żadnej mocy prawnej bo coś tam

pawcio.gg
386
pawcio.gg 386
#34313.11.2012, 22:33

150f u solicitora to i tak stosunkowo niewiele :) Wiesz, nawet jeśli będziesz miał najlepsze wzory dokumentów, to jeszcze nie świadczy o tym, że wszystko będzie ok - liczy się choćby taki drobiazg, jak kolejność podpisywania dokumentów (głównie chodzi o AT5 przed SAT).

Dobre i sprawdzone wzory dokumentów możesz otrzymać w SAL - Scottish Association of Landlords - polecam wstąpienie do tej organizacji, oprócz dokumentów masz dostęp do infolinii, gdzie doświadczone osoby mogą pomóc krok po kroku ze wszelkimi formalnościami na początku, czy w razie jakichś problemów w trakcie.

XMan
348
XMan 348
#34414.11.2012, 10:58

@Konrad.W

nie mogę ;) bo będę dostawał wpłaty z HB prosto na konto ;) w sumie bank tego nie sprawdzi ale to już by była bezczelność tak kłamać hehe, przy okazji stwierdziłem że wezmę jednak dodatkowe ubezpieczenie pokrywające legal costs i 6 miesięcy rentu w razie jakby nie chcieli płacić poinformowałem ich że ze względu na to że są DSS ubezpieczenie wyjdzie jakieś 200f/rok extra i wliczę im to do rentu nawet się nie przejęli bo i tak nie oni płacą, mówiąc szczerze taki DSS to idealny tennant byle tylko obory nie robił i nie zabrali mu benefitów ;)

Czy orientuje się tu ktoś jaki deposit scheme warto wybrać ? są jakies opłaty/różnice ?

wendusia
7
#34514.11.2012, 11:11

Czy mozecie mi powiedziec jak wyglada ubezpieczenie pokrywające legal costs i 6 miesięcy rentu? Nie ubezpieczam sie od tego w tym momencie - ile to kosztuje i ktory bank/firma jest najlepsza?
Czy ubezpieczenie obowiazuje na konkretna nieruchomosc czy mozna wziac jedno ktore pokrywa wiecej mieszkan?

XMan
348
XMan 348
#34614.11.2012, 11:58

go compare/money supermarket prawdę ci powie po to są te porównywarki w naszym przypadku 3 bed parter ML6 DSS tennants building insurance jakieś 200f + 109f za legal costs + 6 months rent guarantee (excess w wysokści miesięcznego czynszu) lub 134f (bez excess)

XMan
348
XMan 348
#34714.11.2012, 11:59

a jeszcze mam jedną wątpliwość czy na umowie najmu wystarczy jedno nazwisko jako landlorda czy nazwiska wszystkich współwłaścicieli w tym przypadku mojej żony ?

pawcio.gg
386
pawcio.gg 386
#34814.11.2012, 12:05

Moim zdaniem wystarczy jedno nazwisko, nie powinno to mieć większego znaczenia.

HB płatny na konto landlorda już niedługo przejdzie do historii - planowane jest wprowadzenie reformy i tzw. Uniwersal Credit, ktory zastapi wszystkie inne (a moze racze wiekszosc innych) benefitów. I już nie będzie mógł być wypłacany landlordom.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#34914.11.2012, 13:26

@wendusia

ja mam ubezpieczenie z direct line i tam ubezpieczenie rentu na 12 miesiecy kosztuje mnie chyba 7f/m-ac....

wendusia
7
#35014.11.2012, 14:00

to nie jest tak drogo...wymagali czegos szczegolnego od ciebie, np tennant credit check albo jakies inne papierki, czy raczej malo formalnosci? I sie jeszcze zastanawiam jakie dowody trzeba przedstawic kiedy tennant faktycznie przestaje placic, doswiadczyliscie tego? Moje doswiadczenie z kazdego rodzaju ubezpieczeniami nie jest zbyt dobre, zawsze sie cos znajdzie, jakis kruczek w umowie i ubezpieczyciel sie wykreci od wyplaty...W tym miesiacu moj tennant sie spoznil 2 tygodnie z rentem i zaczelo mnie to martwic bo po podpisaniu nowej umowy przeszedl na samozatrudnienie....

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#35114.11.2012, 14:25

@wendusia

niczego nie musialem przedstawiac. po prostu przy zawieraniu landlord's insurace byly dodatkowe opcje, ktore wybralem.

ja mam w umowie, ze platnosc przez standing order na dany dzien miesiaca wiec opoznien nie ma. no jezeli by nie mial nic na koncie to polecenie byloby odrzucone, ale to by oznaczalo dodatkowa kare od banku dla takiej osoby wiec jest szansa, ze bedzie sie bardziej staral aby srodki byly na koncie...

XMan
348
XMan 348
#35214.11.2012, 22:41

czy ktoś ma tu może deed of guarantee (guarantor form - ale deed) w pliku .doc ? jest kilka w Internecie ale wszystkie w pdf a chciałby sobie je normalnei na komputerze wypełnić i potem tylko podpisac gotowe

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#35321.11.2012, 15:33

@para12

i jak z Wasza oferta?

para12
369
para12 369
#35421.11.2012, 23:01

Niestety nie zaakceptowali oferty :(
Po kilku dniach pojawilo sie under offer.
Szukamy dalej.

para12
369
para12 369
#35524.01.2013, 18:11

Witam!
Jesteśmy już na etapie wymiany kontraktów między stronami,mieszkanie jest już under offer.
28 lutego mamy odebranie kluczy,a w następnym tyg podpisujemy dokumenty z banku.
Nasz kredyt to bank Clydesdale,2 lata fixed rate 5.29,20% wkład własny,kwota kredytu 62 tys na okres 25 lat.Nieruchomość warta 78 tys.
Mieszkanko 2 sypialniowe.

Opłaty jakie miesliśmy w związku z kupnem to:
Kredyt:
-999(arrangment fee)
-280(valuation fee)
-40(opłata administracyjna za przelew)

Pozostałe opłaty to:
-720(solicitor)
-146(vat)
-60(stamp duty)
-180(pozostałe opłaty)

Powiedzcie mi,czy zarejestrować się jako landlord możemy w momencie kiedy będziemy prawnymi właścicielami mieszkania tj w dniu odebrania kluczy?

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#35624.01.2013, 18:23

@para12

tak na prawde to nie musisz sie zarejestrowac do poki nie zaczniesz wynajmowac tego mieszkania. rejestracji dokonujesz on-line. 55f jednorazowej oplaty za rejestracje + 11f za kazda zarejestrowana nieruchomosc (chyba, ze ceny sie zmienily w ciagu ostatnich 2 lat;-)

para12
369
para12 369
#35724.01.2013, 18:46

Chcemy wynajmować już po paru dniach od odebrania kluczy.Stan mieszkania jest bardzo dobry,trzeba tylko pomalować ściany(odświeżyć) zetrzeć kurz i wyprać wykładziny,no i umeblować.Nie ma dużo roboty no i w kuchni i łazience wszystko jest.

A ta rejestracja to rozumiem,że tylko formalność?Czy trzeba czekać na jakieś dokumenty?Czyli po zarejestrowaniu automatycznie masz już pozwolenie?
Zagmatwałam :P

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#35824.01.2013, 20:04

tak, to jest po prostu zadeklarowanie sie i zarejestrowanie siebie i nieruchomosci. jak ktos bedzie chcial sprawdzic to bedzie tam podane, ze to jest zarejstrowana nieruchomosc i kto jest landlordem...

para12
369
para12 369
#35924.01.2013, 20:17

Dziękuję :)

pawcio.gg
386
pawcio.gg 386
#36024.01.2013, 22:02

woow to jednak da sie tak tanio kupic 2bed w Aberdeen? Jestem w lekkim szoku, musze przyznac :) No i gratuluje udanego (na to wyglada!) zakupu :)

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis